ett kök och ett recept

 
Hej vänner,
 
Hoppas ni fått sova ut idag, ni som inte har kids hemma ;-)
Mina grabbar ligger utslagna i soffan och kollar på Rattatouile, vad har ni för er idag?
 
Själv har jag stökat runt lite, funderar på lägenheten och nya inköp till vardagsrummet som jag kanske får till idag, en sittkudde till fotöljen vi köpte och en lååång hylla som ska täcka en tråkig vit vägg vi har där.
 
 
Såhär ser mitt kök ut i morgonljus - ungefär. Är så trött på mobilbilder/digitalkamera och supersugen på en system, ÅH! Det vore nått det, då får jag nog välja det eller barnvagn, ha ha..
 
På tal om sugen funderar jag på att måla om bordet i vitt - det ska få nya stolar sen men jag har inte riktigt bestämt mig för vilka :-) Vad tycker ni - svart eller vitt bord?!
 
 
 
 
Igårkväll slängde jag ihop ett nytt recept - Gnocchigratäng.
Det är mycket mat nu jag vet men just nu är det enda relevanta vad nästa måltid blir, nya recept osv.  
 
Här kommer det iallafall:
 
2 st schalottenlökar 
1 st vitlöksklyfta 
1 st kruka färsk basilika 
2 msk olivolja 
1 påse babyspenat
500 g ricottaost 
1 dl crème fraiche 
500 g färsk gnocchi 
Salt 
svartpeppar 
0.25 st citron 
parmesanost riven - hur mycket efter smak
Några klyftade körsbärstomater
 

Gör så här

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Skala och finhacka schalottenlök och vitlök.

3. Strimla basilika grovt.

4. Fräs lök och örter i olivolja tills löken mjuknat.

5. Rör i spenaten och låt den mjukna en aning. Rör i ricottaosten, crème fraichen och gnocchin.

6. Smaka av med salt, peppar och en skvätt citronsaft.

7. Häll över allt i en ugnsform, tryck ner några körsbärstomater i gratängen,

strö över den rivna parmesanosten och grädda i mitten av ugnen i ca 25 minuter tills gratängen är bubblig och gyllene.



 
Det kanske inte ser så gott ut men det var det kan jag lova, tom melle tyckte om det! :)
Testa!
 
Kram M
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: pernilla Plaza Interiör

Nej jag tror ändå jag gillar det i svart! Låter gott, önskar jag var mer intresserad av matlagning...

Postat av: mimmie

Du tycker de..... säker? :) :) Hihi jag och J är riktiga gourmeer, finns liksom inge bättre än mat o vin :)

2012-09-09 @ 19:40:01
URL: http://smallroom.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

TACK FÖR DITT INLÄGG! x x x Mimmie
RSS 2.0