världens kanske godaste recept



förra veckan lagom till middagstid (jag fick till en soppa vilket aldrig händer hemma hos oss) kände jag att jag behövde slänga ihop ett bröd till lite sådär husmorsaktigt.

Valet föll på scones och dem blev inte för att skryta men magiskt goda så jag liksom hoppade upp i luften, klackade hälarna mot varann och high fivade mig själv! Visst lite larvigt att göra en stor grej av scones - men testa själv ska vi se vem som glädjehoppar..


7.5 dl vetemjöl
0,5 tsk salt
1.5 tsk bakpulver
0.5 dl råsocker
125 g kallt smör
1 st ekologiskt ägg
2 dl mjölk 3%
ekologiskt ägg, mandelspån och råsocker till pensling

1. Sätt ugnen på 250 grader, varmluft.

2. Blanda vetemjöl, salt, bakpulver och råsocker i en bunke.

3. Tärna smöret och nyp ihop det med de torra ingredienserna.

4. Vispa samman ägg och mjölk.

5. Blanda vätskan med de torra ingredienserna till en deg.

6. Platta ut degen, cirka 3 centimeter tjock på mjölat bakbord och skär dem i trekantiga bitar.

7. Lägg på en plåt med bakplåtspapper, pensla med ägg och strö över mandelspån och råsocker.

8. Grädda tills sconesen får en gyllene färg, cirka 10-15 minuter.


Jag hade inget råsocker utan körde lite mindre vanligt socker, funkar hur bra som helst - istället för råsocker hällde jag på ett gott flingsalt på penslingen - mums!


Lova mig att ni provar och berätta om ert resultat!


Gonatt






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

TACK FÖR DITT INLÄGG! x x x Mimmie
RSS 2.0