en känsla av vemod




När jag köpte senaste Bolig gjorde jag det för att detta underbara hem satt på framsidan. Känslan var bara "det här är jag". Dem underbara golven, vitt, stukatur, kristallkrona.

Nu när jag ska byta både hem och jobb får man en släng av vemod i kroppen, man både tänker och känner en massa, inte minst rastlöshet av väntan inför det som sker (även om det faktiskt gått väldigt fort) men även en liten tomhet att lämna det man har, människor man träffar varje dag som man nu inte ens kommer att springa på eftersom jag bor i en annan stad, sånna saker.

Det jag kommer att sakna i vår lägenhet är just golven, vår fiskbensparkett, den är så fin. Med halva släkten som golvläggare är man väl lite extra svag för vackra golv och det var det som gjorde att jag drogs till det här reportaget. SÅ fin färg, sådär skönt robust som jag älskar. Jag tycker verkligen om trä men jag har inte jättemycket framme hemma, det måste liksom vara rätt känsla och rätt mörkhet. Inte nätt, inte ljust utan mer på, manligt, ta för sig i allt det ljusa,  ja herrejesus då går man igång.. :-)

Jag gillar också hur dem använder den gröna färgen som en slags accent utan att den tar för sig för mycket utan smälter in tillsammans med växterna, mycket snyggt. Är det bara jag som har tröttnat på order "accentfärg", det känns lika använt som ett par bruna panelgardiner i linnetyg, huh. Men i detta hem blir det inte en accent som sticker ut och det gillar jag. Fruktansvärt trött på ett kalt hem med EN skrikig färg som ska vara på kuddar, gardiner, filtar younameit. Jag får panik.


Nog snackat för ikväll, sov gott raringar. Hoppas jag kan bjuda på lite trevligare bilder framöver hemifrån men nu är det kartongkaos här hemma. Jag kanske pratar upp den andra lägenheten lite för mycket också, den kanske inte är så speciell, det är inget slott direkt, ingen paradvåning med stuckatur och kakelugn heller, men det känns för första gången hemma för mig, och det tar iallafall mig tillräckligt nära heaven.
Kram


Kommentarer
Postat av: Erika

Jag ser verkligen fram emot att få en inblick i ert nya hem, fast än det inte är ett slott eller en paradvåning utåt sett ifrån andras ögon så vad vet vi hur du upplever din bit av himmelen... :)



Kram!

2011-12-06 @ 14:15:57
URL: http://risgatan5.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

TACK FÖR DITT INLÄGG! x x x Mimmie
RSS 2.0