mumsig middag

 
Hallå vänner,
 
Ikväll svängde jag ihop en god köttfärslimpa, första gången faktiskt och så enkel att göra! Körsbärstomaterna i gjorde pricken över i:et.
 
 
 
 
 
Så har ni lite idétorka på middagsmat mitt i veckan som man ju brukar, hihi, kommer receptet här:
 
Det här behöver du:
 
500 g nöt/blandfärs
4 msk ströbröd
1 1/2 dl mjölk
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk smör/olja
1 ägg
3 msk tomatpuré
2 tsk timjan
1 tsk salt
1 krm peppar
4 cocktailtomater i klyftor
 
Och såhär gör du:
 

Sätt ugnen på 200°. Låt ströbröd och mjölk svälla 5 minuter i en bunke. Skala och finhacka lök och vitlök. Fräs löken mjuk i smör/olja i en stekpanna. Blanda ägg, tomatpuré, kryddor, stekt lök och färs i bunken med ströbrödet, rör till en slät färs. Forma färsen till en limpa i en smord ugnssäker form och tryck ner tomaterna jämnt fördelade i köttfärslimpan. Grädda i mitten av ugnen ca 35 min.

 

Servera med kokt potatis och sallad, sås och lingonsylt. 

 

 

Busenkelt! :)
Ser ni vad jag glömt på bilden? Lingonsylten. Typiskt!


Ha en fin kväll

 

 



Kommentarer
Postat av: Karin O

Åh vad gott!

2012-09-08 @ 13:43:42
URL: http://kakansemlanoliven.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

TACK FÖR DITT INLÄGG! x x x Mimmie
RSS 2.0