Pasta bacon à la Leila

 

 



Godkväll vänner,

Tänkte tipsa om en god pastarätt jag snott från bästa Leila Lindholm, en flott rätt mitt i veckan för er som älskar basilika (för det gör väl alla, eller?)



Ingredienser:

1 kg körsbärstomater, på kvist
4 klyftor vitlök
olivolja
2 tsk honung
2 msk smör
1 msk vinäger
Svartpeppar, från kvarn, efter smak
Flingsalt, efter smak
2 paket bacon
1 paket pasta, bucatini no. 9
1 kruka basilika, färsk
2 paket buffelmozzarella
1 bit parmesan, färsk

Såhär gör du:

Tärna eller dela tomaterna och skiva vitlöken tunt.

Hetta upp en traktörpanna eller en vid kastrull.

Fräs vitlöken lätt i olivolja och ringla i honung, rör om och tillsätt tomaterna direkt.

Tillsätt smör och smaksätt med flingsalt och svartpeppar från kvarn.

Koka tomaterna i cirka 10 minuter tills nästan all vätska kokat bort.

Skiva och knaperstek baconet.

Koka pastan a dente.

Blanda med pastan med tomatsåsen på ett stort serveringsfat, strö över bacon och riv mozzarellan i bitar över pastan.

Toppa med färsk basilika och nyriven färsk parmesanost, servera!


Lova att prova detta nu!


För övrigt har det varit en lååång dag och jag har bara vart vaken 12 h, jag bestämde mig för att gå till jobbet imorgon men är HELT slutkörd, av vad kan man undra? Jag har legat horisontellt hela dagen och influensan har våldfört sig på min kropp, det känns som jag agerat sprinter under OS men den enda ansträngningen har varit att förflytta mig mellan soffa och säng, hrmm!

Say a little pray for me imorgon, det blir sängliggande under mina lediga dagar tors-fre tjohoo vad kul jag ska ha, känner mig inte ett dugg understimulerad som det är, inte-ett-dugg. Jag är så fantastiskt duktig på att ta det lugnt och inte göra någonting alls, verkligen superb!

Sov sött honeys


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

TACK FÖR DITT INLÄGG! x x x Mimmie
RSS 2.0