Magisk pizza

 

Hej vänner,

Ni ska få recept på en supergod pizza jag gjorde i fredags, den var riktigt fräsch!
Såhär såg den ut, Pizza är alltid uppskattad bjudmat, iallafall bland mina vänner.

 

 



Pizzadeg: 4 stora pizzor

15 g färsk jäst
3 dl ljummet vatten
2 tsk strösocker
1 tsk flingsalt
2 msk olivolja
1 dl durumvete
5-6 dl vetemjöl


1. Smula jäst i bunke och lös upp med vatten, tillsätt socker, salt + olivolja.
2. Tillsätt durumvete + mjöl, knåda ihop degen.
3. Låt degen jäsa i ca 45 min, sätt ungnen på 250 grader.
4. Kavla ut degen o grädda i ugnen i ca 5 - 10 min.


Detta hade jag på min pizza:
250 g ricottaost istället för tomatsås som man brer ut över pizzadegen.
Riven parmesanost över ricottan, och ett lager pinjenötter.
Skivad vitlök och finhackad rosmarin, ringla över olivolja och salta och peppra.

Pizzan kallas Bianco och är ett recept av Leila Lindholm, riktigt gott!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

TACK FÖR DITT INLÄGG! x x x Mimmie
RSS 2.0