delar med mig av ett favvo recept


Här är min cheesecake som är lite av en specialare! Gjorde den första gången på nyårsafton förra året och nu senast på kräftskivan i lördags, den brukar bli en riktig hit.


4 st ägg
1.5 dl strösocker
1 st citron, skalet
200 g Philadephiaostost
4 dl grädde
300 g
digestive kex

1. Dela äggulor från vitor, det är viktigt att vitorna är helt rena.

2. Vispa gulor, socker och citronskal vitt och pösigt, blanda i osten.

3. Vispa grädden lätt och fluffig och vänd ner den i äggsmeten.

4. Vispa vitorna till ett vitt skum och vänd försiktigt ihop med äggsmeten.

5. Krossa kexen i en plastpåse och varva med smeten i en sockerkaksform eller gratängform.

6. Frys smeten i cirka 3 timmar så att den är halvfryst innan servering.



Som alla recept brukar jag höfta lite och lägga till eller ta bort som jag känner. Sist rev jag vit choklad och varvade smeten och digistivkexen med det och avslutade med vit choklad överst. Sen brukar jag lägga till bär ovanpå när den serveras!

Testa detta, den brukar bli väldigt uppskattad!

Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

TACK FÖR DITT INLÄGG! x x x Mimmie
RSS 2.0